Re: Chroom-molybdeen

Hier dan het stukje over het CrMo materiaal.

Danny schreef naar aanleiding van Ludgers vraag over het voordeel van CrMo:

>In ieder geval gaat het verhaal dat je met ChrMo inderdaad een grotere
stijfheid en
>sterkte krijgt en zo de wanddikte wat kan reduceren met een aardige
gewichtsbesparing.

Wat voornamelijk van belang is voor de stijfheid van een fiets is de
elastiliteitsmodulus. En aangezien deze niet verandert met CrMo-staal is er
slechts een zeer geringe mogelijkheid om ook maar iets van de dikte van de
buizen te verminderen. Toen Paul Voerman met zijn Challenge Wing bezig was
heb ik hem de materiaalconstante laten zien van het CrMo-staal. Maar een
blik van hem (een echte werktuigbouwer) op de elastiliteitsmodulus zei hem
dat hij net zo goed gewoon staal kon gebruiken. De hoeveelheid chroom is ook
nog zo weinig dat het nauwelijks invloed heeft op de corrosievastheid. Dat
veel huidige fietsen er wel van gemaakt worden heeft waarschijnlijk te maken
met het feit dat je in de bukfiets-frame construktie toch wat hebt aan een
hogere treksterkte van een materiaal (maar ik ben geen werktuigbouwer dus
dat weet ik niet precies), en anders is het een mooie verkoop term voor de
fietswereld. Daar zit het immers vol mee.

Groets van Patrick

PS. Het valt me op dat Mark Maier hierop niet heeft gereageerd. Zou hij met
vakantie zijn?
 * P.A.H.M. Nootebos      E-Mail: nootebos at ecn.nl
 * Tel: 0224-564509 / 564602    Fax: 0224-563489
 * Netherlands Energy Research Foundation ECN