re: re: bestuurbaarheid Flevo-lookalike

*** Resending note of 25/07/97 10:02
Ik schreef:
> Het verschil tussen opoe en flevo is dat bij opoe de fiets het
> voorwiel duwt en bij flevo wordt de fiets door het voorwiel
> getrokken.

Waarop Jaap reageerde met:
> Ja, en wat dan nog. De constatering is ok maar wat wil je
> hiermee zeggen t.a.v. bestuurbaarheid? m.i. niets dus: free-
> wheelend de bocht door op een racer geeft hetzelfde stuur
> gedrag als trappend de bocht door.

Ik probeerde een verklaring te beredeneren waarop op de ene fiets voor
en op de andere naloop gebruikt zou moeten worden. Ik dacht in het
verschil tussen voor- en achterwielaandrijving de oorzaak van het
verschillende gedrag te vinden hebben. Ik heb inderdaad niet aan
freewheelen gedacht.

Ook Hans Bon reageerde:
> Wat zegt Flevo hiervan?

Dit heb ik niet specifiek gevraagd. Wel heeft Johan Vrielink mij verteld
dat ze met een trike de geometrie uitgestest hebben, met een trike kan
dat zonder om te vallen. De huidige geometrie is het beste compormis
tussen stabiliteit en stuursnelheid (Volgens Johan).

> En wat zeggen de professionele ligfietsbouwers over voor- en naloop
> en balhoofdhoek?

Ik neem aan dat die zullen zeggen dat hun geometrie de beste is. Bij deze
een uitnodiging aan de ligfietsbouwers op deze lijst uit te leggen
waarom ze gekozen hebben voor de maten die ze gebruiken.

Groeten, Toni