Re: Rug-aan-rug-tandem

Bart "Zeven" schreef:
#Marcel Wijkstra wrote:
#> Marcel (die als proef voor zijn nog te bouwen rugaanrugtandem
#>         eerst op een gewone fiets de ketting zal kruisen om te zien
#>         hoe het is om achteruit te trappen).
#Waarom zou je achteruit trappen?
#De rug-aan-rugs die ik tot nu toe gezien heb waren allen zodanig
#opgebouwd dat de achterste (stoker?) gewoon 'vooruit' kon trappen.

Mee eens. Maar dat zijn - voor zover het met standaard onderdelen voor
elkaar is gekregen - geen perfecte oplossingen.
Het meest voor de hand liggend lijkt mij momenteel een kruisende
ketting (daarvoor heb ik bovenstaand expertiment dus ook nodig),
maar dan heb je dus wel een rechter trapper onder je linker voet
zitten (en die draait, als het goed is, op den duur los (*)).

#Het lijkt mij ook (maar wie ben ik), dat je achteruitrappend minder
#kracht kan overbrengen op de pedalen.

Dat schijnt wel zo te zijn, ja. Maar wellicht heeft dat ook iets
met training dan wel gewinning te maken? Immers, de eerste keer dat
jij op een ligfiets stapte werd je ook voorbijgesnord door elke
bukfietser, neem ik aan.

(*) Gebeurde op Cycle Vision nog met de "Cycloon" (gele overdekte
trike), waarin om on duidelijke redenen het trapstel ook achterstevoren
gemonteerd was.

Marcel.
 X   drs. Marcel Wijkstra                            wijkstra at wins.uva.nl
-