Re: Rug-aan-rug-tandem

Patrick schreef:
(Marcel schreef over losdraaiende trappers bij achterstevoren monteren
van trapstel)
#Dit snap ik niet. Als ik mijn pedalen vastzet dan doe ik een 15tje erop die
#ik stil houd en draai ik mijn trappers ACHTERUIT!! Dus losdraaien van de
#trappers gebeurt VOORUIT!!!

Dit fenomeen is een jaar of twee geleden bediscussieerd in nl.fiets.
De exacte mechanica is mij ontgaan, maar het komt er op neer dat de
kogels waarmee de trapper gelagerd is de richting van de kracht
precies omdraaien. Met andere woorden: een goed gelagerde trapper
draait zichzelf vast. Daar staat tegenover dat een stroeve lager
er - zoals je terecht opmerkt - de trapper bij het fietsen juist
los draait.

Je gelooft het niet? Probeer het dan zelf maar. Draai je  - goed gesmeerde -
trapper van je fiets een paar slagen los, ga een stukkie fietsen, en
zie dat je trapper nadien netjes vast zit.

Marcel.