RE: Ervaringen Amigo, was: Even voorstellen

> Date: Sun, 10 Aug 1997 21:47:20 +1
> From: "Siem Weel" <sweel at pop3.worldonline.nl>
> Subject: Re: Even voorstellen
>
> Over de positie van de voorbrug van de Amigo:
> Klopt, ik heb de hele voorbrug al een paar centimeter naar voren
> geschoven. Verder kan niet, want dan zijn de kabels van remmen en
> versnelling te kort.

Ik heb zelf ook de voorbrug zover mogelijk naar voren geschoven en vond de
fiets daarna een stuk stabieler. Door de toegenomen wielbasis is de fiets ook
nog comfortabeler geworden als ik op hobbelige wegen rij. De wendbaarheid in de
stad vindt ik bij deze positie van de voorbrug nog voldoende. Je moet bij hele
scherpe bochten wel rekening houden met een beperkte wendbaarheid.

> Ja, die Greenmachine spreekt mij zeer aan. Ik heb Flevobike gevraagd
> of dat ding ooit nog op de markt komt. En dat komt ie, maar hij moet
> nog doorontwikkeld worden.

Ik heb bij flevobike nog wieldoekjes op de Amigo laten zetten en de fiets wordt
daardoor nog veel straker (nog meer Greenmachine). Dat de wieldoekjes verder
enig nut hebben denk ik niet maar het ziet er wel puntgaaf uit.

> Ik heb dat ook aan de jongens van Flevobike gevraagd. De reden die
> zei opvoeren is dat je op een ligfiets met een hoger beentempo moet
> trappen. Het advies was om de tweede versnelling (neutraal) van de
> naaf te gebruiken en dan te schakelen met de derailleur. Ga je lekker
> voor de wind, dan kan je doorschakelen naar de derde versnelling van
> de naaf en bij wegrijden gebruik je de eerste versnelling.
>
> Dat werkt idd goed, hoewel ik dat nog niet echt lekker heb kunnen
> testen, want de pijn in mijn been en knie is te erg om lekker een
> eind te gaan rijden :-(

Ik las laatst dat je bij 90 omw/min de optimale energie-inspanning levert dus
het verhaal kan wel kloppen. Ik moet hier zelf ook nog aan wennen want ik heb
nog steeds de neiging om sneller naar de derde naafversnelling op te schakelen.
Wegrijden doe ik in de twee en als ik eenmaal op snelheid ben ga ik na de drie
en schakel alleen nog met de derailleur.

Rob Reijers