Re: Rug-aan-rug-tandem

Danny Siepman schreef:
#Marcel Wijkstra wrote:
#> Het meest voor de hand liggend lijkt mij momenteel een kruisende
#> ketting (daarvoor heb ik bovenstaand expertiment dus ook nodig),
#> maar dan heb je dus wel een rechter trapper onder je linker voet
#> zitten (en die draait, als het goed is, op den duur los (*)).
#Een kruisende ketting is al eerder gedaan op een rug-aan-rug en met succes.

Als ik me niet vergis (moeilijk te zien op die kleine plaatjes in
HPV-nieuws) is dat bij de ACE tandem ook zo gedaan.

#De niet-belaste ketting werd hierbij iets zijwaarts getrokken,
#zodat alles soepeltjes liep.

Wil ik ook doen, met twee elkaar kruisende kettingpijpjes. Dat lijkt
me qua constructie het eenvoudigst; immers, als er geschakeld moet
worden, beweegt ook de "onderste" kettinglijn heen en weer.

#Dat probleem met losdraaiende trappers is op te lossen door de
#trappers vast te lassen

Trappers vastlassen? Jij bent een lekkere! Trappers gaan bij mij nooit
zo erg lang mee...
Ikzelf zat trouwens eerder aan Locktite te denken (alu lassen mocht toch
niet?), maar ik wil de trappers gewoon kunnen demonteren op vakantie.

#of door eenvoudig een trapstel voor 'n tandem aan te schaffen. Wel wat duurder
#natuurlijk.

En ook weer lastig met reserve-onderdelen.

#> #Het lijkt mij ook (maar wie ben ik), dat je achteruitrappend minder
#> #kracht kan overbrengen op de pedalen.
#> Dat schijnt wel zo te zijn, ja. Maar wellicht heeft dat ook iets
#> met training dan wel gewenning te maken?
#Ja maar, als je je gaat wennen aan achteruittrappen en vervolgens
#weer een stukje op je gewone ligfiets gaat tuffen?

Daar heb je een punt. Ik heb wel eens gelezen - in verband met
knieproblemen - dat het beter is om louter te ligfietsen dan
buk en lig af te wisselen (hoewel mij dat onlogisch lijkt).
Iets soortgelijks zou kunnen gelden voor vooruit en achteruit.

Marcel.
 X   drs. Marcel Wijkstra                            wijkstra at wins.uva.nl
-