Reisverslag? Raceverslag!!

Hoi Minko,

Je hebt mooie reisverslagen gemaakt van je vakantie die ik met veel plezier
heb doorgelezen. Onze vakantie bestemming wordt waarschijnlijk (afhankelijk
van het weer terplekke) Pyreneen of noord Spanje.

Alleen heb ik me kapot zitten ergeren aan het RACEverslag van je broer in de
Zuidelijke Alpen. Hier zijn ze met twee auto's naar toegegaan waarvan een
een Renault Clio is met een boel toeters en bellen. Dat ze met de auto gaan,
soit, dat is zeker met meerdere personen het goedkoopste en snelste
alternatief. Maar waarom moet er regelmatig 200 gereden worden? En de zinnen
van 'M kan de ideale wegligging niet vinden omdat er teveel langzame auto's
op de weg zijn', daar wordt helemaal schijtziek van. Ten eerste is de
wegligging een gegeven en bedoelt hij de ideale lijnen. Ten tweede doet hij
het overkomen of de mensen die niet veel harder gaan dan de maximum snelheid
maar beter de trein kunnen nemen. Daarnaast raken ze elkaar telkens kwijt
omdat de Clio blijkbaar nogal binair is afgesteld (of stilstaan of volgas).
Anticiperend hierop rijden ze ook nooit met elkaar mee waardoor er bijna
elke dag heel wat onzekere uren worden doorgebracht met het op elkaar wachten.

Het punt waarop ik het raceverslag heb verscheurt was toen een langzamere
205 niet genoeg ruimte gaf om ervoorbij te gaan, op een weg die volgens de
auteur net breed genoeg was voor een auto. Daarnaast regende het ook nog, en
Nikki Lada maar signalen geven dat hij er voorbij wil. Ik denk dat bijna
iedereen spontaan nog langzamer gaat rijden als reactie daarop. Maar
blijkbaar blijft deze Jos Verslappe aandringen want op een gegeven moment
stopt de voorliggende auto en er stapt een oudere man uit met een kokend
hoofd. Wat onze Hercules??? Alle gevaren trotserend....   doet hij de deuren
op slot!!!! Onze held verstaat natuurlijk geen frans en er moet een tolk aan
te pas komen, maar de strekking van het verhaal is wel duidelijk denk ik.
Dan rijdt de 205 verder met zijn mistlicht aan. Commentaar; 'terwijl het
alleen maar regent'. Dit getuigd wel van de grootste BOTTE en NAIEVE
denkwijze die ik de laatste jaren heb meegemaakt. Als reactie doet ons
coureurtje zijn groot licht aan. Het verbaasd de meerijdende auteur niet
eens dat het niet echt donker is en dat er nog een auto last van kan hebben,
blijkbaar is dit dus wel een normale handelswijze als iemand voor je niet
zijn leven op het spel wil zetten om van A naar B te komen terwijl je dat
zelf wel wilt.

Sorry dat ik me zo heb laten gaan maar ik zou Luddo willen verzoeken dit
verhaal te verwijderen uit elke verwijzing die met fietsen te maken heeft.
Laat hij het maar bij een of andere rally pagina plakken omdat ik als
fietser (en rustige dieselrijder) onder geen enkele voorwaarde met dit soort
praktijken geassocieerd wens te worden.

Ik stuur je dit mailtje expres over het net zodat andere ook hun mening
kunnen geven, en in de hoop een discussie op te rakelen over een eventuele
sencuur die kan worden aangebracht over dit soort 'fiets'verhalen.
Voor degene die geinteresseerd zijn geraakt in dit verhaal, het is te vinden op
http://www1.geocities.com/Baja/2572/Z-alpen.htm

Groetjes van Patrick (die weer een beetje afgekoeld is)

PS. Kan je er voor zorgen dat Luddo mijn commentaar ook te zien krijgt
Minko? Bij voorbaat dank.

 * P.A.H.M. Nootebos      E-Mail: nootebos at ecn.nl
 * Tel: 0224-564509 / 564602    Fax: 0224-563489
 * Netherlands Energy Research Foundation ECN