tandem banden enzo

We zijn net terug van een rondje Engeland, 2850 km in 4 weken, met de Flevobike
tandem. Naast dat we enorm veel geluk gehad hebben met het weer heeft ook de tandem
zich voorbeeldig gedragen.

De enige pech die we gehad hebben waren drie lekke achterbanden waarvan 1 oud lek
die verder ging scheuren, maar daar had ik op gerekend en een raar lekje t.g.v. een
verschoven velglint of zoiets (5km voor thuis, zuur).

De derde betrof een klapband doordat de 26x1.35" MonteCarlo het syndroom van
Vredestein vertoonde; onverwacht door scheuren op de velgrand. Dit was al de tweede
van dit type dat eraanging, de eerste voor de vakantie na < 2000 km (druk tussen 5
en 7 bar) en de tweede na iets meer als 1800 km (6bar maar wel op een fiets met
bagage).
Hoewel het ook nu wel weer een garantie geval zou zijn geweest, het profiel was
nauwelijks gesleten, heb ik de band niet meer meegenomen. Voor mij helaas geen
Vredestein meer op het achterwiel, zelfs niet gratis!

Ik had een Specialized FotBoy (1.25") als reserve meegenomen omdat deze al eerder
zeer betrouwbaar was gebleken (4500 tandem km's zonder problemen op 6-7 bar en nog
niet versleten).

Het nadeel van deze band is dat er bijna geen comfort in zit en bovendien hebben we
deze slick regelmatig voelen wegslippen bij vochtig weer. Niet echt prettig
heuvelaf.

Heeft er iemand suggesties voor een voor de tandem geschikte 26" (559) achterband?
Ik zoek er dus eentje die net zo fijn rijd als de MonteCarlo maar dan met de
betrouwbaarheid van de FatBoy.

De DoubleDensity (406) is een heel ander verhaal. De eerste scheurde door na ca.
2400km (druk tijdens levensduur tussen 3 en 7bar), maar de band was toen wel echt
op. Een teken dat het voorwiel van onze tandem het het zwaarst heeft? De tweede zit
er nu na nog eens 3000km nog op (met 6bar gestart en ik schat dat er nu nog zo'n
5bar in zit). Ook deze band is nagenoeg op. Wat mij opviel is dat beide bandjes na
zo'n 800km al lengte scheurtjes begonnen te vertonen, tussen dynamoribbel en
reflectieband, het lijkt erop dat dit geen kwaad kan.

Ik heb nog een gewone 20" MonteCarlo liggen, maar ik weet nog niet of ik hem erom
durf te leggen aangezien ze als minderzwaar belaste 26" al snel hun laatse adem
uitblazen.

Dat we verder tot nu toe nog geen een keer spaakbreuk hebben gehad is natuurlijk
geweldig en waarschijnlijk te danken aan de vering.

Om met bijna 200 kilo de heuvel op te gaan viel ons af en toe wel tegen, laagste
snelheid waarbij we de pedalen nog net rond kregen was ca. 5.5 km/h, een iets
lichter verzet was wel gewenst. Naar beneden was geen enkel probleem , max. 76 km/h
op een gladde weg zonder zijwind. Op wat minder mooie wegen hielden de schijfremmen
de boel goed onder controle.

Ik zeg wel dat dat geen enkel probleem was maar bijna ging het een keer fout toen we
met regen gedwongen waren een drukke doorgaande route te nemen (i.v.m. de steilheid
van de "witte weggetjes"). Op het moment dat ik in een afdaling een afslag wilde
nemen had ik de katteogen op de uitvoegstrook niet gezien. Eerst gleed het voorwiel
erover weg en vervolgens het achterwiel, Marlies achterop slaakte een gil (hoewel
van het vrouwelijke geslacht doet ze dat niet snel) ze dacht dat we een dubbele
klapband hadden (zo klonk het) en ik kon wonder boven wonder de fiets nog net
rechtop houden waardoor we er alleen een flinke hartslagverhoging aan overhielden.
Tip: vermijd katteogen.

Oh ja nog iets: bij twee verschillende engelse fietsenmakers heb ik kennis gemaakt
met een Brits merk, Crystal-cycles als ik het me goed herinner. De ene keer stond er
een trike en de andere keer een mooi fietsje (model orbit??) ; kortewielbasis, 20"
voorwiel en 26(of 28") achterwiel, aluframe (zoiets als Optima voor de meeste
modellen gebruikt), bovenstuur en een zeer comfortabel net-stoeltje wat tevens de
verbinding was met de staande achtervork. Het geheel was ongeveerd en waarschijnlijk
daardoor erg licht (ik schat nog geen 12 kilo). Zijn er mensen die dit signalement
herkennen en er wellicht iets meer over kunnen vertellen?

Nou dit lijkt me voorlopig wel weer genoeg, groeten Arnoud.