Re: Lange wielbasis ligfietsen

Goede vraag, Siem. Cultuurverschil is het, maar waarom??? Blijkbaar heeft
men in het buitenland minder problemen met praktisch nut (of grotere
garages en ruimer opgezette wegen (de fietspaden hier zijn eerder smaller,
daar kan het niet aan liggen) :-) en meer problemen met evenwicht op
wendbare, soms zelfs nerveus sturende fietsjes (probeer maar eens een Hurri
met soepel lopend balhoofd). Of zo. Of men is alleen geinteresseerd in
'comfort' (dus niet zo vlak liggen dat je je nek voorover moet buigen) en
niet in snelheid. Of men is eenvoudig begonnen (voorwiel, frame, achterwiel
en geen gedonder met over het voorwiel lopende ketingen en zo) en het
beviel goed genoeg om niet 'korter te gaan'. Ik weet het niet precies (kan
tzt hier in Berlijn eens vragen). In NL ging de ontwikkeling van rechtop en
hoog naar laag en vlak. Hier in Berlijn hebben de HPV knutselaars bijna
allemaal SWBs, dus misschien is het gewoon een kwestie van tijd. De
productie ligfiets is hier ook veel minder ver verbreid dan in NL.

genoeg voor nu, lijkt mij
groeten
Ludger

PS Leuke homepage trouwens, Siem. Voor zo ver ik weet is de Amigo de
straatversie van het op dat moment nog onproduceerbare prototype
Greenmachine geweest (en nog steeds..).

>Al surfend over internet valt me op dat in Nederland nagenoeg alleen
>korte wielbasis ligfietsen worden gemaakt en gereden, terwijl in het
>buitenland veel vaker op lange wielbasis ligfietsen wordt gereden. Is
>dit een verschil in cultuur, of zit er wat anders achter?
>

>Groeten,
>Siem

>Email: sweel at worldonline.nl
>Home: http://www.worldonline.nl/~sweel/
Ludger Offerhaus, Berlijn
Ik definieer mooi als het besef dat er structuur is, zolang je de wetten
niet kent
	(L.Vroman)