Re: traptempo (ReRe)

	Goede middag
> Veel bukfietsers snappen nog steeds niet dat voor hun een hoog traptempo
> ook beter zou zijn (Niets persoonlijks, Siem). Vraag maar aan de orthopeed.
Ik behoor nu nog tot de bukfietsers, ligfiets wel besteld maar ik
moet er nog een tijdje op wachten. Ik heb echter ook een tijd last
gehad van knie problemen. Om die reden een aantal jaren bijna niet
gefietst. Nadat ik er weer mee begon kreeg ik na een week of twee
weer de zelfde pijn terug.
Daarna ben ik gaan leren om een lichter verzet te gaan rijden, iets
waar ik wel een tijdje over gedaan heb. Maar ik heb nu al jaren geen
last meer van mijn knieŽn. Ook op een tocht van ruim drie maanden van
Anchorage/Alaska naar Denver/Colorado, meestal door de Rocky
Mountains, had ik geen problemen meer.
Buiten mijn vakantie's om fiets ik meestal niet veel, en na een jaar
is de conditie dan toch wel weg. Het enige probleem dat ik dan op de
eerste dagen van de vakantie heb is een wat lager gemiddelde omdat ik
nog wat lichter dan normaal moet trappen.
Zeker op lange lochten is het mijn ervaring dat je uiteindelijk
verder komt als je op souplesse blijft rijden.
Let ook eens op het been tempo van de heren profs in de Tour. Ook in
de beklimmingen blijft dat vrij hoog.

Ik heb nu op een 28' wiel als zwaarste verzet een 46*15 en dat is in
vijf jaar al zeker twee maal gebruikt. ( zware storm recht achter )

     Groeten Rik