Re: Merk A vs merk B

		Hallo

> Zo surfend over internet en lezend in newsgroups kom ik af en toe
> fenomenen tegen waar ik niet zoveel raad mee weet. Zo is er
> bijvoorbeeld een campagne van Campagnolo tegen Shimano. Ook over
> Vredestein fietsbanden lees je niet veel goeds. Zijn dit soort
> geschillen gebaseert op feiten, of hebben ze louter een "Ajax <>
> Feyenoord" gehalte?

Gedeeltelijk wel denk ik. Bij Shimano wisselen de groepen nogal snel
en zijn onderdelen soms slecht leverbaar. Ook de uitwisselbaarheid
tussen verschillend groepen kan problemen opleveren.
Bij Campagnolo is het allemaal wat duidelijker, de topgroep krijgt
nieuwe onderdelen en de 'oude top' zakt naar een goedkopere groep.
De kwaliteit en levensduur van de Campagnolo spullen is zeer goed.
Blijft natuurlijk het idee dat de in europa gemaakte Campagnolo
altijd beter is dan de japanse imitatie van Shimano.
Om een eerlijke vergelijking te maken zou je twee gelijk geprijsde
groepen aan een duurtest van min 40.000 Km moeten onderwerpen.
In het blad fiets hebben ze het vaak over het emotie gehalte van
onderdelen, daarmee is iedere op feiten gebaseerde discussie 'n stuk
lastiger.

Een probleem met een aantal Vredestein banden is de maximale druk van
3.5 bar. Zeker op een zwaar belaste band is dat aan de lage kant. Om
stootlekken te voorkomen en de rolweerstand te verlagen worden ze
vaak veel harder opgepompt. Omdat ik me er voor interesseer vraag ik
regelmatig aan ander vakantie fietsers wat voor banden ze gebruiken
en hoelang ze mee gaan. Daar uit blijkt dat andere merken meestal
langer mee gaan. Een en ander is natuurlijk ook afhankelijk van
rijstijl en omstandigheden.
     Groeten Rik