Re: Merk A vs merk B

Ha Rik

Op 14 Aug 97, 9:31 uur, schreef Rik van den Bergh over Re: Merk A vs
merk B:

> Een probleem met een aantal Vredestein banden is de maximale druk
> van 3.5 bar. Zeker op een zwaar belaste band is dat aan de lage
> kant. Om stootlekken te voorkomen en de rolweerstand te verlagen
> worden ze vaak veel harder opgepompt. Omdat ik me er voor

Als je auto- en fietsbanden gaat vergelijken, dan doen fietsbanden
(ongeacht het merk) het volgens mij helemaal niet zo slecht. Ik heb
er geen verstand van hoor, maar als ik zo wat dingen op een rij zet,
dan kom ik tot die conclusie. Ga maar na:

De druk in een autoband is gemiddeld 2 atm. Bij een fietsband is dat
vaak 6 atm. Het loopvlak van een autoband is 160mm, een fietsband
25mm. Een autoband wordt met zo'n 300 kilo belast, een fietsband met
zo'n 90 kilo. Als je dat soort getallen gaat omrekenen naar druk per
vierkante centimeter, dan krijgt een fietsband volgens mij
aanzienlijk meer te verduren dan een autoband. Maar een fietsbandje
heeft een loopvlak met een dikte van 5mm, waar dat bij een auto al
snel 20mm is. Idem voor de wangen van de band. De weg is voor beide
vaak hetzelde.

Natuurlijk speelt ook de rijstijl en snelheid mee. Hmm, eigenlijk
denk ik dat de beste fietsband een autoband is :-)

Groeten,
Siem

Email: sweel at worldonline.nl
Home: http://www.worldonline.nl/~sweel/