Vakantie-ervaringen FlevoRacer

Hallo,

Net terug uit Frankrijk met de Flevo Racer (meegenomen in de auto).

Een paar mooie tochtjes gemaakt met soms wat stevig klimwerk. Ik heb
inmiddels de ervaring dat klimmen goed gaat tot zo'n 10 procent. Als je de
Michelinkaarten kent: 1 pijltje is te doen, 2 wordt te zwaar.

Een probleempje gehad met mijn stuur. Op de Flevo zit dit vastgeschroefd op
het frame met een boutje voor en een boutje achter het stuur. Deze boutjes
zitten op een lijn die 90 graden maakt met de lijn van het stuur. Bij het
klimmen heb je de neiging kracht te zetten door aan het stuur te trekken
(links bij kracht op de linkertrapper en rechts bij kracht op de
rechtertrapper). Door een hefboomeffect komen hierdoor nogal zware krachten
op de boutjes. Bij een stevige klim overkwam het mij: een boutje brak af.
Het werd een lastig te realiseren reparatie: nieuw schoefdraad draaien.
Misschien kan Flevobike eens nadenken over een sterkere constructie.

Het afdalen op de fiets is een magnifieke ervaring. Je voelt je veel
veiliger met je hoofd naar achteren, je bent aerodynamischer en je zit
comfortabel, ook bij 62 kilometer per uur (harder ben ik niet gegaan).

In de Pyreneeen ook een dagje een VTT (velo toutes terraines) oftewel ATB
gehuurd. Daar doe je dingen mee die met een ligfiets nooit kunnen. Was een
mooie ervaring, dus nu maar sparen voor zo'n fiets erbij. De pijn in mijn
nek, op mijn zitvlak en in mijn armen na de VTT-tocht waren overigens nog
maar eens een bevestiging dat het comfort van een ligfiets - althans op de
weg - onovertroffen is.

Groet,
Erno Mijland

Lees je HeT al?
www.dra.nl/~het

Nieuwste HeT? Nummer 17 van 19 juli 1997.