Re: Rijgedrag? / Re: Vakantie-ervaringen FlevoRacer

> Erno Schreef:
> KNIP
> KNIP
>
> Vraagje: Hoe stabiel rijdt de fiets bij 62 km/h? Ik ken berichten van
> flevobikes (met elastomeer voor-en achtervering, dat kan wat uitmaken) die
> begonnen te shimmie-en (dat wil zeggen dat het frame of de fiets begint te
> slingeren, geen lekker gevoel bij 60+) bij dat soort snelheden. En ook mijn
> Flevobike had er een beetje last van, maar dat was een slappe (niet-stijve)
> zelfbouw, dus dat telt waarschijnlijk niet.

Daar is al het nodige over geschreven.  Om een lang verhaal kort te
maken, de racer heeft nauwelijks problemen zonder bagage.  Ik heb, op
mij bekende afdalingen (hotelleteje voor een aantal dagen boven op de
heuvel :-) snelheden tot ca. 80 km/h gehaald.  Dat voelde nog prima
aan.  Zorg wel voor spelingsvrije, netjes rechte wielen.  Met
(vakantie)bagage wordt de zaak wat anders.  De achtervork is
waarschijnlijk te slap (Vrielink heeft ook nooit gezegd dat je met dat
ding op vakantie moet gaan), en het geheel heeft de neiging tot
slingeren bij snelheden van iets boven de 60 Km/h.  Op de Grimsel
heeft mij dit een valpartij opgeleverd: na een kuil in het wegdek was
de fiets niet meer onder controle te krijgen.  De schade was beperkt,
maar ik kan het niet aanraden ...

	--- Jan