Re: tandem banden enzo

Arnoud Brouwer schreef:
#Marcel Wijkstra schreef:
#>Over die vering gesproken: heeft de voorwielaandrijving (captain) eigenlijk
#>nog last van aandrijfkrachten? Of zit de kettingrol soms aan de vork zelf?
#Ja zo zit het inelkaar en ik heb dan ook geen last van het inelkaar trekken van de
#vering en/of het trekken van de vering aan de ketting.

Da's mooi. Ik zie (nog) niet in hoe ik dat met een vork met 2 veerpoten (de
normale geveerde ATBvork) voor elkaar zou kunnen krijgen. De Amigo-vork
is niet helemaal mijn kopje thee.

#Wordt jou tandem voorzien van vering?

Was wel de bedoeling. Ik reed voorheen op een ongeveerde zelfbouwer, en miste
op de Amsterdamse tegelpaden de vering heel erg. Een geveerde (ingekorte ATB-)
vork heeft al een stuk verbeterd.
Ik heb me voorgenomen om elke volgende fiets die ik zou bouwen volgeveerd
te maken (m.u.v. een eventuele racer).

#Voor de fiets wel beter maar wanneer snelheid belangrijker is zou ik het
#niet doen.

De snelheid op slecht wegdek is van belang...

#>Wat voor versnelling zit er nu op?
#Als jij
#weet wat de overbrenging van de Sachs 3x7 naaf is dan zal ik vanavond eens tandjes
#gaan tellen.

Ik weet het niet 100% zeker, maar ik dacht dat de 3x7 intern gelijk was aan
de ouderwetse Torpede-naaf: 64/47, 1/1, 47/64 (zijnde 1,36 1,00 0,73). Het
zit in ieder geval dicht in die buurt (zou eventueel nog 4/3 1/1 3/4 kunnen
zijn, als de Sturmey AW3-naven).
Standaard zit er een 12-32 cassette op de 3x7, en van Sachs mag het voorblad
maximaal 38 tandjes zijn. Voor een 20" voorwiel zou ik evenwel andere keuzes
maken, maar ik weet niet of Flevo dat gedaan heeft.

#Heeft er iemand suggesties voor een voor de tandem geschikte 26" (559) achterband?
#Ik zoek er dus eentje die net zo fijn rijd als de Vredestein MonteCarlo (1.35") maar
#dan met de betrouwbaarheid van de Specialized FatBoy (1.25").

Sorry, daar kan ik je niet aan helpen. Probeer het eens in nl.fiets of in
rec.bicycles.tech/misc, daar hebben ze vast meer verstand van ATB-slicks.

Marcel (47-406 en 37-590).
 X   drs. Marcel Wijkstra                            wijkstra at wins.uva.nl
-