Nog een tip voor Flevobikers

Nog een tip voor "bike" flevobikers die jullie hopelijk niet nodig hebben:

Na zo'n 3 maanden en zo'n 2500 km op een flevobike gereden te hebben bleef
ik met het gevoel zitten dat het toch niet zo lekker fietst als eigenlijk
zou moeten (mijn fiets is een tweedehands zelfbouw, de vorige eigenaar kon
mij niet eens laten zien hoe de fiets te berijden). Op mooie rechte stukken
met goed asfalt had ik eens in de zoveel tijd last van onverwachte
slingerbewegingen. Wat minder goede paden kostten me erg veel inspanning te
berijden (LF4 tussen Arhem en Enschede). Bij S bochten ging het tweede deel
van de curve vaak te veel rechtdoor. Ik vreesde een fundamentele fout in
het model.

Op de laatste dag van mijn fietsvakantie bij de Liggende Hollander langs
gegaan. Toen voor het eerst op een "echte" bike gereden en dat ging toch
een stuk makkelijker. Het sturen verliep veel soepeler. Het commentaar van
de Liggende Hollander op mijn model was dat 'ie eigenlijk alleen maar
rechtuit leek te willen gaan. Suggestie was niet een soepeler diabolo zoals
ik had verwacht, maar de moer van de lager van de stuurknik wat losser te
draaien. Dat bleek perfect te werken! Stukker beter fietst het nu. Bochten
gaan veel makkelijker, nauwelijks nog slingerbewegingen en 90% van de tijd
rij ik nu met losse handen.

Groet, Rene Voorburg