Re: vraagje accu

M. Bruyns wrote:

> Ik laad hem op met een adaptortje van 6 Volt, wel even opletten dat de
> laadstroom niet groter wordt dan +/- 1 Ampere.

Hmm, gevaarlijk advies. Die adaptortjes hebben meestal een veel te hoge
spanning die bij een normale belasting snel inzakt. Is de accu die je aan
het laden bent (eindelijk) vol, dan zal zo'n adaptor doorladen en de accu
beschadigen.

Een betere oplossing is het in de modelbouwshop kopen van een acculader
voor 6V loodaccu's. Die kan nooit veel kosten, laadt waarschijnlijk sneller
en voorkomt overladen. Misschien overbodig: laat je geen
nikkel-cadmium-lader aansmeren, want dat is een fundamenteel ander soort
accu, die op een fundamenteel andere manier moet worden geladen.

Alte -- met nog een dynamo op z'n fiets.