Stabiliteit Fleve-racer

On Sat, 16 Aug 1997 02:00:14 +0200, nlhpv-digest wrote:

>Vraagje: Hoe stabiel rijdt de fiets bij 62 km/h?

Zolang je op schoon asfalt rijdt is het geen probleem. Ik heb vorig
jaar ook een stuk 62 gereden met mijn zelfbouw-racer.
De enige bezwaren waren op dat moment de vraag of mijn remmen het
zouden houden, en of er niet ergens verkeer om de hoek kwam. De
afdaling is toen dus vertraagd omdat de weg minder overzichtelijk
werd (geschatte remweg werd langer dan de zichtlijn).
De stabiliteit was dus niet het grootste probleem.
Ik had meer problemen met haarspeldbochten bij 30-35 km/h, vooral als
er wat overdadig grind was gestrooid.
Op mijn fiets-vakantie vorig jaar ben ik slechts twee keer onderuit
gegaan, en dan nog bij zeer lage snelheid.
(van een helling af met 35 km/h, beneden scherp moeten remmen voor
een onoverzichtelijke kruising en dan geconfronteerd worden met een
helling >14%, terwijl je nog in je zwaarste verzet zit; je gaat dan
met ongeveer nul km/h tegen het asfalt)
Ik ken berichten van
>flevobikes (met elastomeer voor-en achtervering, dat kan wat uitmaken) die
>begonnen te shimmie-en (dat wil zeggen dat het frame of de fiets begint te
>slingeren, geen lekker gevoel bij 60+) bij dat soort snelheden. En ook mijn
>Flevobike had er een beetje last van, maar dat was een slappe (niet-stijve)
>zelfbouw, dus dat telt waarschijnlijk niet.

toch wel. de dubbele vering geeft een goed comfort, maar mindere
wegligging. De Racer heeft alleen achtervering, waardoor dansen van
het voorwiel wordt voorkomen.

Greetings from

		Jeroen T. Bezemer

				Sliedrecht, Holland.