Re: ondersturen

On Sun, 17 Aug 1997 02:00:12 +0200, nlhpv-digest wrote:

>Vertikale handvatten sluiten aan op de natuurlijke houding van je handen. Horizontale
>niet.

Nu rij ik al twee jaar met gewoon een ATB-stuur (zonder ossekop of
zoiets) op mijn Flevo Racer en ik heb geen enkel idee waarom die
handvatten juist verticaal gemonteerd zouden moeten zijn. Volgens mij
puur een kwestie van gewenning.
Laat maar eens je handen zakken als je in een stoel zit.  Je handen
zijn dan probleemloos 90 graden te draaien. (tenminste bij mij) Als
je dan een (denkbeeldige) stuurbuis in je handen zou houden, dan kun
je
die als rechte buis vasthouden die onder je stoel doorloopt, of als
twee paralelle stukken buis die langs je benen naar voren lopen.
Stuuruitslag bij horizontale handvatten doorgaans wat groter.
Vertikaal
>georienteerde handvatten zijn naar mijn mening de enige juiste.

Dat hangt ook van de stuur-construktie af. Bij mijn fiets kan het
stuur dus niet bewegen ten opzichte van het voor-frame, maarja flevo
is wat dat betreft een uitzondering.
Mijn stuur is ook geen flevo-standaard, maar zou zo van een ATB
afgeplukt kunnen zijn, met standaard (?=schijf) remgreep en shimano
STX shifters.
Met mijn horizontale stuur kan ik mijn handen uit laten rusten door
ze gewoon neer te leggen.

>Maar wie ben ik nou helemaal...
Geen idee.

>Danny Siepman dus.