Rollerbrake

On Sun, 24 Aug 1997 02:00:11 +0200, nlhpv-digest wrote:

>Date: Sat, 23 Aug 1997 18:54:09 +1
>From: "Siem Weel" <sweel at pop3.worldonline.nl>
Je mag dat pop3 wel weglaten!
>Wat is eigenlijk een 'rollerbrake' voor rem? Ik zie die term wel
>eens, maar snap wederom niet wat het is?
Een kruising tussen terugtraprem en trommelrem, die wel wat wegheeft
van een schijfrem.

De remkracht wordt opgewekt door een aantal stalen tonnetjes
(rollers) te klemmen tussen naaf en as, zoals ook vroeger wel in een
terugtraprem, alleen nu aangetrokken door een kabeltje.
Warmte van de rem-energie wordt afgevoerd met een aluminium schijf.
Een voornaaf is bovendien voorzien van een "anti blokkeer systeem"
wat niets meer is dan een slipkoppeling, die je maximale remkracht
bepaalt.

Ik heb op een proefmodel gereden van een shimano-dealer. Het kwam op
mij over als knijpremmen op een natte velg :-(

Greetings from

		Jeroen T. Bezemer

				Sliedrecht, Holland.