Re: Stabiliteit Flevo bike

Beste bikers

Voor wat betreft de stabiliteit van de flevobikes bij hoge snelheden
kan ik ook nog wel een duit in het zakje doen. De afgelopen twee
maanden ben ik samen met mijn broer, op een (zelfbouw)  flevobike
respectievelijk flevo-basic rond de Baltische zee en de Botnische
Golf gefietst met volledige bepakking. Het was een prachtige tocht
van rond de 7100 km en beide fietsen hebben zich uitstekend gehouden.
In Zweden hebben we enkele behoorlijke afdalingen 'genomen'. Daarbij
werden snelheden tot 65 km/h gehaald op mooi asphalt. Dat leverde
geen enkel probleem op maar toch was het behoorlijk spannend. Zodra
het wegoppervlak echter slechter was (minder egaal) durfde ik niet
harder dan 55 te gaan om niet het risico te lopen de tocht te moeten
afbreken wegens een valpartij.
   Dat wil niet zeggen dat ik niet onderuit ben gegaan ! In
Denemarken fietsten we over een mooi vrijliggend fietspad met daarin
enkele korte maar pittige hellinkjes. Onderaan een van die hellingen
ging het pad scherp naar links en voor de bocht was nog een klein
schansje, misschien was het ook wel een boomwortel of helemaal niets,
daar wil ik vanaf zijn. In ieder geval sprong het achterwiel los
van de grond in die bocht. Ik reed toen ongeveer 30 km/h en schoof
zes meter zijdelings over het asphalt alvorens, enigsinds verbaasd,
tot stilstand te komen. Er zat een scheur in de lowrider fietstas en
verder hadden het stuur en het pedaal de klap opgevangen; alleen
een paar krasjes. Zelf had ik een grote schaafwond op mijn bil en een
kleinere op mijn knie. De oorzaak van deze valpartij was tweeledig.
Ten eerste ging ik te hard, ten tweede had de elastomeer vering niet
genoeg demping waardoor het wiel na volledig te zijn ingeveerd van de
grond losschoot. Dat durf ik te zeggen omdat ik vlak achter mijn
broer reed die deze passage probleemloos nam op zijn basic.

Tot zover en Ajetooh

Sander