Stabiliteit Flevo-racer

Flevo rijders,

Dijkstra G A schreef oa het volgende

>  Dat wil niet zeggen dat ik niet onderuit ben gegaan ! In
>Denemarken fietsten we over een mooi vrijliggend fietspad met daarin
>enkele korte maar pittige hellinkjes. Onderaan een van die hellingen
>ging het pad scherp naar links en voor de bocht was nog een klein
>schansje, misschien was het ook wel een boomwortel of helemaal niets,
>daar wil ik vanaf zijn. In ieder geval sprong het achterwiel los
>van de grond in die bocht. Ik reed toen ongeveer 30 km/h en schoof
>zes meter zijdelings over het asphalt alvorens, enigsinds verbaasd,
> [...]

Ik heb met mijn flevo-racer een soortgelijke ervaring gehad,
Op een goed onderhouden geasfalteerd fietspad probeer ik een bukfietser
in te halen, ik rijdt ongeveer 38 a 40 km/h als ik achter hem naar links
uitwijk om hem te passeren, op het moment van terugsturen gaat er iets
mis en gaat mijn fiets in een keer vlak op zijn rechterkant, ik ernaast met
uiteindelijk een pijnlijk zitvlak en flinke schaafwond aan de rechteronderarm.
Wat de oorzaak is geweest, behalve overmoedigheid, is mij niet duidelijk.
Wel leek het alsof er een steentje onder een van de wielen wegschoot,
maar het zou ook kunnen zijn dat mijn rechtervoet van de pendaal schoot.
Behalve emotionele geen blijvende schade opgelopen.

Ruud,
(Die wel van laagvliegen houdt maar dan wel met beide wielen op de grond.)