Re: Rollerbrake

Jeroen Bezemer schreef:
#>From: "Siem Weel" <sweel at pop3.worldonline.nl>
#>Wat is eigenlijk een 'rollerbrake' voor rem?
#Een kruising tussen terugtraprem en trommelrem, die wel wat wegheeft
#van een schijfrem.

In principe schijnt de rollerbrake een rem zonder slijtage te zijn.
Ik vind je omschrijving (terugtraptrommelrem) heel duidelijk.

#Een voornaaf is bovendien voorzien van een "anti blokkeer systeem"
#wat niets meer is dan een slipkoppeling, die je maximale remkracht
#bepaalt.

En dat is dus goed waardeloos. Een beetje fietser kan toch potdorie
zelf wel zijn remkracht doseren? Maar ja, de Shimano Nexus groep
is bedoeld voor stadfietsen van stadse mensen, voor boodschappendoende
moeders die met een lekke band naar de fietsenmaker gaan enzo.

#Ik heb op een proefmodel gereden van een shimano-dealer. Het kwam op
#mij over als knijpremmen op een natte velg :-(

Des te vreemder is het dat de Kampioen (je weet wel, dat blaadje van
de Alg. Ned. Wielrijdersbond), in de bijlage van deze maand waarin
stadsfietsen worden getest, zo positief is over Nexus en zo negatief
over SA en Sachs. Je zou haast gaan denken dat deze test niet geheel
objectief is uitgevoerd...

Marcel (die hierover maar eens een boom gaat opzetten in nl.fiets,
        want dat is daar tenslotte voor bedoeld - rollerbrakes zijn
        bepaald niet ligfietsspecifiek, sterker nog, Challenge geeft
        de voorkeur aan Sachs Super Seven naven boven Shimano Nexus-7).
 X   drs. Marcel Wijkstra                            wijkstra at wins.uva.nl
-