Amigo standaard (was Re: Een standaard voor de Challange Wizard)

Nu we toch afdwalen naar Amigo's en standaarden...

> Evenwel, de Amigo is (alu) wel een vrij lichte fiets.

Ik vond 'm altijd redelijk zwaar (helemaal met Siem eens).

> Als je dan geen voorderailleur hebt, en het "Basic" zitje (staal),
> ligt het zwaartepunt redelijk ver naar achteren.

Ook met voorderailleur en 'oud' (aluminium) zitje ligt het zwaartepunt
redelijk naar achteren. Mijn Amigo had geen 'standaard' standaard
en heeft vermoedelijk ook het bevestigingspunt voor de huidige 'standaard'
Amigo standaard niet. Wel een bevestigings punt aan de voorkant van
de achtervork in de vorm van een horizontaal plaatje met een gat erin.

Ik heb eerst een 'gewone' standaard gehad die aan de achteras werd
vastgezet, maar die kon het gewicht niet goed hebben, was niet stabiel,
en had de neiging te verbuigen en te verdraaien door het gewicht wat er
op rustte.
Daarna bij Flevobike een standaard besteld, en die leverden een
'verlengde' standaard die helemaal aan de voorkant van de achtervork
werd bevestigd (bovengenoemde bevestigingspunt, vgl met een 'gewone' fiets:
direct achter/onder de trapas). Dat was redelijk stabiel tot de dag
dat ik _veel_te_zware_ bagage achterop de fiets had, en 'm
(dom, Dom, DOM!) toch even op de standaard wilde zetten...

> Enne, die bagage helpt natuurlijk het zwaartepunt nog verder naar
> achteren te verplaatsen.

Hmm. Die (veel te!) zware bagage zorgde er voor dat het bevestigingspunt
van de standaard verboog (lange standaard, goede hefboom! :-/ )
en verzwakte. Het geheel was na enig terug buigen wel weer enige tijd
bruikbaar (de fiets stond wel redelijk schuin) met enige voorzichtigheid
(al te grote krachten op het bevestiginspunt zou fataal kunnen zijn)
tot het (dat horizontale plaatje met gat erin) enige tijd geleden
inderdaad definief bezweek. De standaard zelf is nog goed...

Axel (die het al weer een tijdje zonder standaard doet...)