Re: Eerste ervaringen Focus

Hoi Rik,

>Dit snap ik niet helemaal, waarom zou minder luchtweerstand nu minder
>koeloppervlak op leveren ?

Dit is het verschil als je op de tocht zit (op je bukfiets) of in de luwte
ligt (van je ligfiets). Minder frontaal oppervlak betekend minder lucht
tegen je lichaam (waardoor je harder kan), en de lucht voert je warmte af.
Hoe meer lucht je dus verplaatst hoe meer lucht je opwarmt (broeikaseffect?)
met je eigen warmte hoe meer je afkoelt. Het extreme geval ervaar je als je
ineens stilstaat. De rijwindkoeling valt totaal weg en je begint spontaan te
zweten terwijl je er fietsend nauwelijks last van had.

Klinkt dit logisch voor je?

Groetjes Patrick (die door een voorspatbord geen gebruikt meer kan maken van
waterkoeling) Nootebos.
 * P.A.H.M. Nootebos      E-Mail: nootebos at ecn.nl
 * Tel: 0224-564509 / 564602    Fax: 0224-563489
 * Netherlands Energy Research Foundation ECN