Eerste ervaringen Focus

Enige tijd geleden heb ik een vergelijking gemaakt tussen
o.a. Blue Glide (M5/Speedliner) en Focus (Challenge).
Inmiddels heb ik vier weken de Focus en nu na > 1000 km
de eerste ervaringen.

De fiets bevalt zeer goed voor mijn dagelijkse 44 km woon-werk
verkeer. De aflevering (in Apeldoorn) was compleet met
persoonlijke afstelling qua lengte en de fiets wordt geleverd
inclusief spatborden, verlichting, tas, ...
Eenmaal thuis heb ik eerst een spiegel gemonteerd + kilometer
teller + toeren teller (op de trapas). De spiegel acht ik
noodzakelijk. De toerenteller om mijzelf te dwingen een
redelijk trap tempo te houden en om te voorkomen dat ik een
te zwaar verzet zou gaan rijden.

Inmiddels begin ik de slag aardig te krijgen. Gemiddelde snelheid
gestegen van 23 km/h (drie versnellingen fiets) naar 30 km/h.
En wanneer ik afstap, voel ik me fitter dan na zo'n rit op de
rechtop fiets.
De fiets zelf houdt zich erg goed. Slechts een keer een beetje
bijstelling van versnelling- en remkabels gedaan. Er zit een
beetje speling in het scharier van de achtervork. Ik weet niet
of dat ook reeds vanaf het begin zo was.
En de nadelen.... Meer zweten (nog meer dan dat ik al verwacht had).
De banden moest ik even opnieuw op de velg leggen omdat deze bij
de ventielen enigszins hobbelden (vooral lastig bij sprint
snelheden tot 50 km/h). Ik vreesde dat de zitting misschien
niet sterk genoeg zou zijn; dit is geen probleem gebleken.

Al met al ben ik erg tevreden.

Henry -gefocusseerd (dus niet meer objectief)- Kompagnie
Bergentheim