Re: Eerste ervaringen Focus

Hoi,

>Nee. Je verliest het meeste warmte via je hoofd. Op een ligfiets is
>de rijsnelheid en dus ook de hoeveelheid lucht die er langs je hoofd
>komt groter. Dat levert dan meer koeling op.

Heb je een groter hoofd op een ligfiets? Deze redenering volg ik niet
helemaal. Dat je via je hoofd veel warmte kwijt kunt als je kleren aan hebt
snap ik wel, maar als het warmer wordt heb ik niet veel om het lijf moet ik
zeggen. Ik heb niet het idee dat ik veel problemen had met afkoelen toen ik
afgelopen hittegolf een helm op had, dus dat het meeste via het hoofd gaat
lijkt me sterk.

>Het frontaale oppervlak is kleiner maar dat houd niet in dat de lucht
>dan niet meer langs de rest van het lichaam komt en daar voor
>afkoeling zorgt. Zitje uitgezonderd.

De grootste afkoeling vindt plaats als de lucht er recht tegen aankomt
(groter frontaal oppervlak) en niet als het erlangs glijdt. Bij een
vliegtuigvleugel vind hoofdzakelijk ijsafzetting plaats op de voorkant van
de vleugel en niet op de boven of onderkant. Dit is misschien ook een reden
dat ze een radiateur rechtop voor in de auto in de wind zetten en niet plat
onder de achterbank.

>quote :
>Waarschijnlijk wordt er op de ligfiets een stuk harder gewerkt.

Zo'n gevoel heb ik niet als ik het bijhoud met mijn hartslagmeter. Ik heb
gemerkt dat ik in de winter minder lagen aanhoeft over voornamelijk mijn
bovenlichaam, mijn voeten en mijn knieen dan op een racefiets (wat extra
bescherming vindt plaats in het kruis). Sorry dat mijn praktijkervaringen
niet kloppen met jouw theorie. Misschien dat de lucht zich deze winter wat
beter aan jouw theorie houdt? Dan laat ik het je in elk geval weten.

Groetjes van Patrick.

En ik hoor wel hoe je je kleed in januarie.

Veel fietsplezier in de tussentijd.
 * P.A.H.M. Nootebos      E-Mail: nootebos at ecn.nl
 * Tel: 0224-564509 / 564602    Fax: 0224-563489
 * Netherlands Energy Research Foundation ECN