Re: Eerste ervaringen Focus

> [...]
> To:            nlhpv at ford.il.fontys.nl

> Hoi Rik,

> Dit is het verschil als je op de tocht zit (op je bukfiets) of in de
> luwte ligt (van je ligfiets). Minder frontaal oppervlak betekend
> minder lucht tegen je lichaam (waardoor je harder kan), en de lucht
> voert je warmte af. Hoe meer lucht je dus verplaatst hoe meer lucht
> je opwarmt (broeikaseffect?) met je eigen warmte hoe meer je
> afkoelt. Het extreme geval ervaar je als je ineens stilstaat. De
> rijwindkoeling valt totaal weg en je begint spontaan te zweten
> terwijl je er fietsend nauwelijks last van had.

Nee. Je verliest het meeste warmte via je hoofd. Op een ligfiets is
de rijsnelheid en dus ook de hoeveelheid lucht die er langs je hoofd
komt groter. Dat levert dan meer koeling op.
Het frontaale oppervlak is kleiner maar dat houd niet in dat de lucht
dan niet meer langs de rest van het lichaam komt en daar voor
afkoeling zorgt. Zitje uitgezonderd.

quote :
> Inmiddels begin ik de slag aardig te krijgen. Gemiddelde snelheid
> gestegen van 23 km/h (drie versnellingen fiets) naar 30 km/h.
Waarschijnlijk wordt er op de ligfiets een stuk harder gewerkt.

     Groeten Rik