Re: Eerste ervaringen Focus

Hallo!

Het grootste warmteverlies van je lichaam vindt plaats via het hoofd om een
aantal redenen: er is goede doorbloeding, aan de buitenkant, en het is
fysiologisch gesproken niet echt wenselijk om de bloedtoevoer naar het
hoofd op een laag pitje te zetten, dit i.t.t. andere delen van het lichaam
(het zijn ook altijd de benen die het eerst bevriezen, niet je hoofd,
behalve uitstekende delen, omdat de doorbloeding in stand blijft). Maar we
praten hier over verlies in tijden van koude - niet over warmte overschot
dat afgevoerd moet worden, want hierbij speelt het hele lichaam een rol, en
dat kun je goed merken; toch speelt ook het hoofd hierin een belangrijke
rol.

(Er is meen ik zelfs eens een theorie ontwikkeld dat wij alleen maar zulke
bijdehante apen zijn geworden omdat onze hersens konden groeien in een ten
behoeve van de koeling steeds groter wordende hersenpan, daar in Afrika,
tig jaar geleden; en niet andersom.)

Kortom! in de winter een petje op en het kruis goed beschermen op de
ligfiets maar 's zomers alles open.

Herman - ook een groot hoofd kan leeg zijn - Kostelijk