Re: Schijfremmen

Ha Peter

Op 31 Aug 97, 11:10 uur, schreef Peter D'hooghe over Re:
Schijfremmen:

> Wil iemand mij dit eens uitleggen.  M.i. lijkt het me dat wanneer je
> in extremis je achterwiel zou blokkeren, je toch wel binnen de
> kortste keren tot stilstand komt; terwijl je dit met je voorwiel zou

Nee, alle voertuigen remmen het beste met hun voorwielen. Als je
remt, komt niet alleen de afremmende kracht op het voorwiel,
maar ook nog eens de traagheid van de eigen massa. Daardoor
schuift het zwaartepunt in 1 klap naar voren. Kan je bij een auto
mooi zien, de neus dompt helemaal naar beneden en als je maar hard
genoeg remt, wil er nog wel eens een achterwieltje omhoog komen.

Vooral bij motoren is dat een groot
probleem, omdat daardoor de telescoopveerpoten vastklemmen en niet
meer willen inveren. Vandaar dat er allerlei alternatieve
veerconstructies bedacht worden voor een motor.

Maar je hebt gelijk, remmen op het achterwiel zou veel prettiger
zijn, want dan kan je het voertuig over het algemeen beter onder
controle houden.

Groeten,
Siem

Email: sweel at worldonline.nl