Re: Kleine wielen op de Flevobike fifty fifty

Ha Maarten

Op 31 Aug 97, 20:10 uur, schreef Maarten van Damme over Kleine wielen
op de Flevobike fifty:

> Flevobike fifty fifty aanbevolen. Volgens de fietsenhandelaar was

> 1. Waarom heeft deze ligfiets twee kleine wielen (20 inch ?). Is dat

Het voorwiel is klein omdat anders het frame te hoog wordt en je ook
in de knoop komt met je voeten (die raken dan het voorwiel in de
bocht). Waarom het achterwiel zo klein is bij de 50-50 weet ik niet.

> kinderfiets gevoel onterecht en maakt de grootte van het wiel niet

Een groot wiel rijd iets makkelijker over oneffeheden, maar maakt
verder weinig uit.

> 4. Waarom beveelt iemand mij deze fiets aan als een forensfiets? Is
> zijn advies terecht?

Tis een tussenvorm waarop je makkelijk kunt rijden. Ik denk dat het
een 'beginnersfiets' is? Maar beginnersfietsen ben je met een maand
al ontgroeid.

> 5. Als de fifty fifty inderdaad geschikt is voor forensen, waarom
> wordt deze dan zo incompleet geleverd? Er moet nog verlichting op,
> spatborden en een bagagedrager. Een blik op de prijslijst gaf aan
> dat dit alles nog wel eens een dure grap kan worden.

De 50-50 kan je bij de fietsenwinkel ook als Batavus Relaxx kopen.
Dan zit alles eraan wat nodig is, maar ik weet of er dan ook vering
op zit... En geel is niet de enige kleur, zwart, wit, rood en groen
horen ook tot de mogelijkheden.

> 6. Praktische vraag: Kan een laptop op een veilige manier vervoerd
> worden op/aan een ligfiets? Ik moet echt dat ding elke dag mee naar

Net zo veilig als op een gewone fiets?

> 7. Nog een praktische vraag: Hoe verzeker je een dergelijke
> 'ongewone' fiets?

Bij de verzekering. De mijne is bij Woudsend verzekerd. All-risk voor
drie jaar kost dat voor een fiets van 3.300 gulden 430 gulden. Dus
dat is iets van 140 gulden per jaar. Ik weet niet of dat veel is,
maar voor een gewone fiets van dezelfde waarde zou ik meer dan het
dubbele kwijt zijn. Ligfietsen zijn dus aanzienlijk goedkoper te
verzekeren dan gewone fietsen...

> Graag zou ik ook wat meer gebruikers/gebruikservaringen horen over

Ik denk dat je het beste bij een ligfietsenverhuur een dagje
verschillende modellen kunt proberen...
Groeten,
Siem

Email: sweel at worldonline.nl