RE: tandem-frametandem-frame

Danny Siepman schreef:

>ik ga zeer binnenkort beginnen aan een ligfietstandem (geen rug-aan-rug) en heb
hiervoor
>alles op papier staan. Toen ik echter nog eens goed keek naar de tekening leek een
>hoofdbuis met een buitendiameter van 60 mm me nogal minimaal. (er schijnen wel
>tandems rond te rijden met een dergelijke buis)

Met enkele buis?? Ook de dik buizige Optima heeft een driehoeks frame.

>Het zal best zo zijn dat de fiets met zo'n buis (wanddikte 1,5 mm) niet zomaar
>instort tijdens de eerste rit, maar het torderen zou toch wel eens een probleem
>kunnen worden. Of niet? Voor alle duidelijkheid:
>ik ga dus een tandem maken met maar 1 hoofdbuis, dus niet twee bovenelkaar, zoals
>je nogal eens ziet.

Ook ik ben zeer benieuwd of dat mogelijk is, gevoelsmatig zeg ik, als niet
zelfbouwende tandem rijder, dat het te slap wordt wat betreft de torsie stijfheid.
Het zou leuk zijn als iemand hiereens aan kon rekenen.

Het nadeel van "toer-"ligtandems is dat de massa van de stoker behoorlijk ver naar
achteren ligt wat in snelle bochten flink aan het frame kan trekken. Je moet je
voorstellen dat de machinist, van zeg maar 70kg, al met de bocht bezig is terwijl de
stoker, 70kg + evt. 20kg bagage daar nog aan moet beginnen. De krachten tussen die
twee bewegingen lijken mij aanzienlijk en maken het sturen er zeker niet makkelijker
op.

Over de Amigo tandem-frame buis (rechthoekig met op de hoek punten goten) ben ik
behoorlijk tevreden. Eigenlijk zou je iets dergelijks moeten gebruiken, zijn er geen
dikke ovale buizen te koop?

Jammer dat je geen ruggelingse tandem wil want dan kun je de twee zittingen tegen
elkaar lassen en zo het frame stijver maken.

succes en hou ons op de hoogte.

Arnoud.