Re: tandem-frame

Brouwer, ing. A.A. wrote:

> Met enkele buis??

Ja.

> Ook de dik buizige Optima heeft een driehoeks frame.

Nou ja, in ieder geval twee buizen boven elkaar. Op die fiets (de aluminium ligtandem
van Baron, via Optima) hebben we een dagje rondgereden. Puur genieten!

> Het nadeel van "toer-"ligtandems is dat de massa van de stoker behoorlijk ver naar
> achteren ligt wat in snelle bochten flink aan het frame kan trekken. Je moet je
> voorstellen dat de machinist, van zeg maar 70kg, al met de bocht bezig is terwijl de
> stoker, 70kg + evt. 20kg bagage daar nog aan moet beginnen. De krachten tussen die
> twee bewegingen lijken mij aanzienlijk en maken het sturen er zeker niet makkelijker
> op.

Nou, ik heb wel eens een tandem gebouwd (van allerlei ouwe zooi) en moet zeggen dat je
met een goed gekozen stuurgeometrie veel kan bereiken. Eenmaal gewend aan de tandem en
aan elkaar kan het rijden op zo'n lang ding even gemakkelijk zijn als een gewone ligger.

> Over de Amigo tandem-frame buis (rechthoekig met op de hoek punten goten) ben ik
> behoorlijk tevreden. Eigenlijk zou je iets dergelijks moeten gebruiken, zijn er geen
> dikke ovale buizen te koop?

Ben ik al achteraan. Ik heb me laten vertellen dan er zoiets bestaat als 50 x 100
platovaal staal, met een wand van 1,5 mm. Zoiets zou prima zijn. Iets minder fors zou
misschien ook wel kunnen.

> Jammer dat je geen ruggelingse tandem wil want dan kun je de twee zittingen tegen
> elkaar lassen en zo het frame stijver maken.

Een rug-aan-rug is in alle opzichten een stuk beter, maar m'n vriendin ziet het niet
zitten achteruit te rijden.

> succes en hou ons op de hoogte.

Alle vorderingen komen op mijn homepage te staan:

http://home.pi.net/~dsiepman/home.html

en ook op de mailinglist zal ik verslagjes doen.

Groets,

Danny Siepman.