Re: Amigo standaard

Axel B. schreef:
#Nu we toch afdwalen naar Amigo's en standaarden...

Okee, ik geef me gewonnen, relatieve Amigo-leek zijnde.

#Daarna bij Flevobike een standaard besteld, en die leverden een
#'verlengde' standaard die helemaal aan de voorkant van de achtervork
#werd bevestigd (bovengenoemde bevestigingspunt, vgl met een 'gewone' fiets:
#direct achter/onder de trapas). Dat was redelijk stabiel tot de dag
#dat ik _veel_te_zware_ bagage achterop de fiets had, en 'm
#(dom, Dom, DOM!) toch even op de standaard wilde zetten...
#(...) Die (veel te!) zware bagage zorgde er voor dat het bevestigingspunt
#van de standaard verboog (lange standaard, goede hefboom! :-/ )
#en verzwakte.

Mijn voorkeur gaat onverminderd uit naar een (symmetrische) tweepoot-
standaard, b.v. een brommer- of rechtoptandemstandaard.
Voordeel: de fiets staat altijd rechtop, dus geen last van topzwaarte
 bij te zware bepakking
Nadeel: je hebt wel een stukje vlak wegdek nodig
Nadeel: bij overmoedig bepakken kan ook deze standaard door z'n pootjes
 zakken, vooral omdat de achterband van de fiets zelf de grond niet raakt
Voordeel: bij het bezwijken van zo'n standaard gaan doorgaans beide pootjes
 verder uit elkaar staan, waardoor (a) de fiets toch redelijk rechtop
 blijft, en (b) de fiets uiteindelijk wel op het achterwiel komt te
 staan en de standaard dus geen volledige spagaat (pardon, "split") maakt.

Marcel.
 X   drs. Marcel Wijkstra                            wijkstra at wins.uva.nl
-