Remdraad

Danny Siepman schreef:
#Och, een gewone trommelrem remt ook best goed. Zolang je er
#maar niet mee de bergen in
#gaat. Bij langdurig en hard remmen gaan ze namelijk nogal riken enzo.
                                                           ^^^^^
Nou wil ik een fiets bouwen met trommelremmen, en daar mee de
bergen in, maar *wat* kan ik dan verwachten?

N.B. Ik heb het verhaal van de Alleweders naar Italie (HPV-nieuws)
gelezen over roodgloeiende trommelremmen. Daarom prefereer ik ook
(voor tandem) trommels gecombineerd met velgremmen.

#Ik heb een gebruikte trommelremnaaf gekocht voor f 10,- en deze in een 20" wiel
#gespaakt. Perfecte rem hoor.

Hier idem. Denk er wel om dat je een trommelnaaf neemt met gelijke flensen
(dus *niet* de ouderwetse Sturmey trommelrem), dat spaakt gemakkelijker
en levert niet zo gauw een onbedoeld paraplu gespaakt voorwiel op.

#Nadeel van trommelremmen en
#schijfremmen is dat ze de spaken belaste.
#Een rem die op de velg remt doet dit niet.

Conclusie? Voor *hard* remmen bij droog weer heb je velgremmen nodig,
voor remmen bij nat weer trommels, voor langdurig remmen bergaf
schijfremmen?

Marcel.
 X   drs. Marcel Wijkstra                            wijkstra at wins.uva.nl
-