Re: 26 inch wielen

Niels Geerst schreef:
#Nu was ik vanochtend bij mijn fietsenmaker en die deed nogal moeilijk.
#Als ik hem goed begrepen heb zijn er twee (of meer) maten 26" wielen.
#Nu kan ik kiezen voor een ATB wiel 26" en daarop een smalle slick leggen,
#of ik neem een 26" wiel uit een stads-/tour-/hybride-fiets, waarop dan
#weer bijbehorende banden te kiezen zijn.

Tja, wat wil je ermee?
Wil je naar het buitenland, dan zou ik voor de ATB-maat (ETRTO 559)
kiezen; die lijken mij in wat gemakkelijker te verkrijgen.
Nadeel: dure banden en dikke banden.

Blijf je in Nederland, dan ben je volgens mij verreweg het goedkoopst
uit met stadfietswielen. Primo omdat je vast wel nog zo'n wiel hebt
liggen uit een van die 26" frames, secundo omdat simpele banden
daarvoor wel overal verkrijgbaar voor zijn (en ATB slicks niet zozeer).
Als ik me niet vergis, heeft de HEMA ook een "protekt" band voor f24,95
in de 26x13/8 (37-590) maat.

#Wat voor wielen gebruiken andere ligfietsbouwers?

Op mijn forensfiets 590, op de nog te bouwen vakantietandem 559 dus.

#En zijn die 26" racewielen die in triathlon populair zijn weer anders?

Ja. Da's ETRTO 570. Zullen in den vreemde ook wel redelijk te vinden
zijn, maar leveren wel een heel ander "veercomfort" dan ATB slicks...

Marcel (die, indien bovengenoemde tandem geveerd wordt, wellicht voor
        570 kiest i.pv. 559mm)
 X   drs. Marcel Wijkstra                            wijkstra at wins.uva.nl
-