Re: tandem-frame

Danny Danny Siepman Siepman schreef schreef:
#ik ga zeer binnenkort beginnen aan een ligfietstandem (geen rug-aan-rug) en heb hiervoor
#alles op papier staan. Toen ik echter nog eens goed keek naar de tekening leek een
#hoofdbuis met een buitendiameter van 60 mm me nogal minimaal. (er schijnen wel
#tandems rond te rijden met een dergelijke buis)

Inderdaad rijden die wel rond, maar dan rug-aan-rug. Ene Hans uit de provincie
Groningen heeft mij bij Cycle Vision mee laten rijden. Ook de nieuwe
wedstrijdtandem van Allert Jacobs heeft maar 1 hoofdbuis.

#Het zal best zo zijn dat de fiets met
#zo'n buis (wanddikte 1,5 mm) niet zomaar instort tijdens de eerste rit, maar het
#torderen zou toch wel eens een probleem kunnen worden. Of niet?

Waar precies verwacht je torsie? Als je de buis netjes recht maakt
ten opzichte van de kettinglijn (zie oude discussie over voorbuizen)
heb je geen problemen, denk ik.
Wordt je tandem achterwiel- of tweewielaangedreven?

#Voor alle duidelijkheid:
#ik ga dus een tandem maken met maar 1 hoofdbuis, dus niet twee bovenelkaar, zoals je
#nogal eens ziet.

M5 heeft twee dunne buisjes, Optima is wel heel extreem oversized, en de
Flevo Amigo is ook maar 1 buis (alu extrusie). ACE is 40x40 staal.
De Amerikaanse Vision R80 bestaat uit 1 dikke ovale buis (plaatje bij
mij te bevragen, of te vinden via de IHPVA site).

#(Marcel, jij was toch ook bezig met een tandem?).

Bezig met nadenken, ja.

Omdat het een vakantiefiets moet worden heb ik inmiddels wel het
volgende bedacht:
- De zitjes moeten afneembaar zijn, zodat ze ook als campingstoel
  te gebruiken zijn.
- De voorverlichting moet afneembaar zijn, en het lampje moet verplaatsbaar
  zijn ten opzichte van de parabolosche spiegel, zodat deze ook als
  tentlamp (lees: scrabble-lamp) gebruikt kan worden. Accu oplaadbaar
  via dynamo, uiteraard.
- Tweewielaangedreven (onafhankelijk), rug-aan-rug, volgeveerd, ASS.
- Voor 20" (406) wiel (in verband met stuuruitslag) -> naafversnelling
  noodzakelijk voor fatsoenlijk bereik -> SA of Torpedo-naaf met
  naast het balhoofd een "intermediate gear".
- Achter 26" (559) wiel -> geen naafversnelling nodig.
- Achterste strapstel achterstevoren, met kruisende ketting en
  hetzij een verhaspelde ATB-voorderailleur, hetzij een ouderwetse
  Simplex met afneembare (dus omkeerbare) kooi.

Problemen:
- Hopen dat de trappers blijven zitten bij de stoker...
- Waar positioneer ik de draaipunten van de vering?
  -> Achtervering: draaipunt nabij bracket levert minste reactiekrachten,
  maar is dat sterk genoeg?
  -> Voorvering: hoe krijg ik het tussenliggende freewheel aan de vork
  zonder dat het meestuurt, terwijl het wel inveert (zie Amigo tandem)?
  N.B. Ik wil dus *boven*stuur, en *laag* zitten.
- Verschillende wielmaten is lastig i.v.m. reservebanden.

Marcel Marcel.

 X   drs. Marcel Wijkstra                            wijkstra at wins.uva.nl
-