Reply tandem in enkel 60/1,5 staal

Hollander Marcel schreef daarop:
>Kan die iemand die niet meemeelt en wel ervaring heeft je misschien
>ook vertellen waar de knelpunten zitten, en wat er *precies* gebeurt
>als er met zo'n tandem wel door zware mensen stevig doorgejast wordt?
>Zakt met erdoorheen? Verwringt de buis?

En toen mocht Berliner Ludger weer:
Erdoorheenzakken? Niet meteen, waarschijnlijk.
Hij heeft het deels aan mijn fantasie overgelaten, maar idd (idd?! ;-) ja,
in de scheur- of wringrichting moet je wel denken. Het gaat vooral/ o.a.
(is al eens genoemd hier op de lijst) om de bocht in de weg, waarbij de
machinist al 'om' is en de stoker nog niet. Wwwwring. Knak.
Dan moet je trouwens eigenlijk ongelakt Alu nemen, dat spanningscorrodeert
pas echt lekker!

En je moet erop letten wat de kettinglijn doet, als de trekkende ketting
niet parallel met / naast het frame loopt kun je daarmee het frame ook nog
eens zwaar belasten (zie de 'voorbocht' van lowracerframes met ketting
naast wiel en merk op dat zowel bij M5 als bij Baron als bij Challenge die
hoek wat extra materiaal heeft gekregen).

Ik zou dus als je een enkele buis gebruikt (zeker zonder
verstevigingsdriehoekjes) de hogespanningshoekjes (*)  in het frame bepaald
regelmatig controleren op scheurtjes e.d.

Veel fietsplezier tzt, en dat het maar lang moge houden!
Groetjes,
Ludger

(*) Bijv. Aanhechting balhoofd (stuurpijp, met de klappen die een voorwiel
krijgt, vering geen slecht idee), omgeving benedenophanging zitje (zeker
als de buis onder het zitje doorloopt en de fiets laag is krijgt het frame
soms erge klappen als er iemand neerploft of als. Aan de zitjesophanging en
aan het buigpunt van het frame).
Ludger Offerhaus, Berlijn