Re: Reply tandem in enkel 60/1,5 staal

<ik geloof dat er iets mis ging met mijn subjectregel, de vorige keer>

Ludger schreef:
#Marcel schreef:
#>Ludger schreef:
#>#Een 60/1,5 buis als enige, zonder versterkingshoekjes en, vooral, zonder
#>#parallelbuis is waarschijnlijk te weinig voor normale berijders op gewone
#>#snelhden.
#>#wel ervaring heeft).
#>ook vertellen waar de knelpunten zitten, en wat er *precies* gebeurt
#Erdoorheenzakken? Niet meteen, waarschijnlijk.
#Hij heeft het deels aan mijn fantasie overgelaten, maar idd (idd?! ;-) ja,
#in de scheur- of wringrichting moet je wel denken. Het gaat vooral/ o.a.
#(is al eens genoemd hier op de lijst) om de bocht in de weg, waarbij de
#machinist al 'om' is en de stoker nog niet. Wwwwring. Knak.

Eerlijk gezegd kan ik Danny's redenering niet helemaal volgen.
Volgens mij gaan beide berijders tegelijk in de bocht hangen, waardoor
beide ook tegelijk de bocht in gaan. Toegegeven, de stoker beschrijft
een andere bocht dan de captain, dus daardoor zou enige spanning kunnen
ontstaan.
Oplossing: een tweewielbestuurde fiets, zodat beide helften dezelfde bocht
beschrijven.

Eigenlijk zou je een tandem van bordkarton moeten bouwen en dan zien waar
het fout gaat.
#En je moet erop letten wat de kettinglijn doet, als de trekkende ketting
#niet parallel met / naast het frame loopt kun je daarmee het frame ook nog
#eens zwaar belasten

Daar heb ik negatieve ervaring mee (zie homepage)...
De belasting voor een tweewielaangedreven tandem lijkt me
minder cruciaal, niet groter dan bij een eenwielaangedreven singlefiets.

Marcel.
 X   drs. Marcel Wijkstra                            wijkstra at wins.uva.nl
-