Re: Remdraad

Marcel Wijkstra wrote:

> Danny Siepman schreef:
> #Och, een gewone trommelrem remt ook best goed. Zolang je er
> #maar niet mee de bergen in
> #gaat. Bij langdurig en hard remmen gaan ze namelijk nogal riken enzo.
> #                                                          -----Onbegrijpelijke fout, ik bedoelde 'stinken'.

> Nou wil ik een fiets bouwen met trommelremmen, en daar mee de
> bergen in, maar *wat* kan ik dan verwachten?

Nou, gebraden remvoeringen dus.

> N.B. Ik heb het verhaal van de Alleweders naar Italie (HPV-nieuws)
> gelezen over roodgloeiende trommelremmen. Daarom prefereer ik ook
> (voor tandem) trommels gecombineerd met velgremmen.

Goed idee.
Het is trouwens zo dat bepaalde remblokjes wel eens in rook opgaan bij hard en lang
remmen. Dergelijke verkoolde remblokken remmen totaal niet meer. Daar kwam een aantal
jaren geleden een echtpaar op een gewone tandem achter die met hoge snelheid uit de
bocht volgen omdat het remvermogen ineens wegviel, waarna ze met hoge snelheid naar het
ziekenhuis zijn gereden. Een rem die je nooit in de steek laat is een schijfrem. Slechts
twee nadelen: ze zijn duur en ze belasten dus je arme spaken. En die spaken hebben toch
al zo'n zwaar leven op een tandem. Overigens worden schijfremmen niettemin veel
toegepast op tandems.

> #Ik heb een gebruikte trommelremnaaf gekocht voor f 10,- en deze in een 20" wiel
> #gespaakt. Perfecte rem hoor.
>
> Hier idem. Denk er wel om dat je een trommelnaaf neemt met gelijke flensen
> (dus *niet* de ouderwetse Sturmey trommelrem), dat spaakt gemakkelijker
> en levert niet zo gauw een onbedoeld paraplu gespaakt voorwiel op.

En laat ik nou een naaf hebben met ongelijke flenzen. Maar je hebt wel gelijk.

> #Nadeel van trommelremmen en
> #schijfremmen is dat ze de spaken belaste.
> #Een rem die op de velg remt doet dit niet.
>
> Conclusie? Voor *hard* remmen bij droog weer heb je velgremmen nodig,
> voor remmen bij nat weer trommels, voor langdurig remmen bergaf
> schijfremmen?

Ja. Hoewel een schijfrem ook bij nat weer prima werkt.

Danny