Re: 26 inch wielen

niels at wfw.wtb.tue.nl wrote:

> Hallo ligfietsers
>
> Mijn zelfbouwfiets zal om het allemaal wat makkelijker passend te krijgen
> toch 26" wielen krijgen in plaats van 28". (Ik ben uitgegaan van frames
> van 26" stadsfietsen en als de spatborden er uit zijn, dan passen mijn
> 28" racewielen er wel in, maar ik wil straks toch andere wielen).
>
> Nu was ik vanochtend bij mijn fietsenmaker en die deed nogal moeilijk.

Daar is het een fietsenmaker voor.

> Als ik hem goed begrepen heb zijn er twee (of meer) maten 26" wielen.

Vast.

> Nu kan ik kiezen voor een ATB wiel 26" en daarop een smalle slick leggen,
> of ik neem een 26" wiel uit een stads-/tour-/hybride-fiets, waarop dan
> weer bijbehorende banden te kiezen zijn.
> Wat voor wielen gebruiken andere ligfietsbouwers?

Het onverwoestbare, mooie en lichte 26 inch achterwiel in mijn lage racer is van het
merk Rigida en ondermeer verkrijgbaar bij Optima Cycles in Haarlem. Hier omheen heb ik
een Tioga Cityslicker, vrij brede band die niettemin weinig rolweerstand heeft, knalhard
opgepompt kan worden en onwaarschijnlijk lang meegaat.

> En zijn die 26" racewielen die in triathlon populair zijn weer anders?

Denk het wel.

> Wij kan mij uit de doeken doen waar ik op moet letten bij het kopen van
> 26" wielen en banden.

neem een wiel met een holkamervelg van aluminium en rvs spaken. Iets duurder, maar dat
is je fiets gewoon waard.

Groeten,

Danny Siepman