Re: tandem-frame

Marcel Wijkstra wrote:

> Danny Danny Siepman Siepman schreef schreef:

?Huh?

> #ik ga zeer binnenkort beginnen aan een ligfietstandem (geen rug-aan-rug) en heb hiervoor
> #alles op papier staan. Toen ik echter nog eens goed keek naar de tekening leek een
> #hoofdbuis met een buitendiameter van 60 mm me nogal minimaal. -knip-
> #Het zal best zo zijn dat de fiets met
> #zo'n buis (wanddikte 1,5 mm) niet zomaar instort tijdens de eerste rit, maar het
> #torderen zou toch wel eens een probleem kunnen worden. Of niet?
>
> Waar precies verwacht je torsie? Als je de buis netjes recht maakt
> ten opzichte van de kettinglijn (zie oude discussie over voorbuizen)
> [...]

Nee, daar zit het probleem zeker niet. Maar de berijders kunnen door allerlei gebeweeg
torsie geven, dat weet ik uit ervaring met onze eerste tandem.
> Wordt je tandem achterwiel- of tweewielaangedreven?

achter.

> #Voor alle duidelijkheid:
> #ik ga dus een tandem maken met maar 1 hoofdbuis, dus niet twee bovenelkaar, zoals je
> #nogal eens ziet.
>
> M5 heeft twee dunne buisjes, Optima is wel heel extreem oversized, en de
> Flevo Amigo is ook maar 1 buis (alu extrusie). ACE is 40x40 staal.
> De Amerikaanse Vision R80 bestaat uit 1 dikke ovale buis (plaatje bij
> mij te bevragen, of te vinden via de IHPVA site).

Ah, daar ga ik eens kijken.

> #(Marcel, jij was toch ook bezig met een tandem?).
>
> Bezig met nadenken, ja.

Dat is het meeste werk.
Vind ik.

> Omdat het een vakantiefiets moet worden heb ik inmiddels wel het
> volgende bedacht:
> - De zitjes moeten afneembaar zijn, zodat ze ook als campingstoel
>   te gebruiken zijn.
> - De voorverlichting moet afneembaar zijn, en het lampje moet verplaatsbaar
>   zijn ten opzichte van de parabolosche spiegel, zodat deze ook als
>   tentlamp (lees: scrabble-lamp) gebruikt kan worden. Accu oplaadbaar
>   via dynamo, uiteraard.
> - Tweewielaangedreven (onafhankelijk), rug-aan-rug, volgeveerd, ASS.

Raaah, ik moet er niet aan denken, een hele vakantie achteruit rijden. Maar dat zal niet
voor iedereen gelden.
> - Voor 20" (406) wiel (in verband met stuuruitslag)
> naafversnelling, noodzakelijk voor fatsoenlijk bereik -> Of gewoon drie tandwielen bij de crank.

SA of Torpedo-naaf met
>   naast het balhoofd een "intermediate gear".
> - Achter 26" (559) wiel -> geen naafversnelling nodig.
> - Achterste strapstel achterstevoren, met kruisende ketting en
>   hetzij een verhaspelde ATB-voorderailleur, hetzij een ouderwetse
>   Simplex met afneembare (dus omkeerbare) kooi.

Het punt waar de ketting kruist schuift op als je schakelt. Al aan gedacht?

> Problemen:
> - Hopen dat de trappers blijven zitten bij de stoker...
> - Waar positioneer ik de draaipunten van de vering?
>   -> Achtervering: draaipunt nabij bracket levert minste reactiekrachten,
>   maar is dat sterk genoeg?Dat moet kunnen.
>   -> Voorvering: hoe krijg ik het tussenliggende freewheel aan de vork
>   zonder dat het meestuurt, terwijl het wel inveert (zie Amigo tandem)?Met dat soort vragen moet je eigenlijk naar ACE, Marc Burgers heeft de gekste ontwerpen
met betrekking tot voorwiel aangedreven fietsen gemaakt.

Alternatieve vering: stoeltjes en bagage afveren, rest van de fiets ongeveerd laten.

>   N.B. Ik wil dus *boven*stuur, en *laag* zitten.
> - Verschillende wielmaten is lastig i.v.m. reservebanden.
>
> Marcel Marcel.

Succes Succes,
Danny Danny

P.S. Zet anders eens wat schetsjes op je homepage, kunnen we allemaal meedenken.