Re: Reply tandem in enkel 60/1,5 staal

Ludger Offerhaus wrote:

> [...]
> (is al eens genoemd hier op de lijst) om de bocht in de weg, waarbij de
> machinist al 'om' is en de stoker nog niet. Wwwwring. Knak.
> Dan moet je trouwens eigenlijk ongelakt Alu nemen, dat spanningscorrodeert
> pas echt lekker!
>
> En je moet erop letten wat de kettinglijn doet, als de trekkende ketting
> niet parallel met / naast het frame loopt kun je daarmee het frame ook nog
> eens zwaar belasten (zie de 'voorbocht' van lowracerframes met ketting
> naast wiel en merk op dat zowel bij M5 als bij Baron als bij Challenge die
> hoek wat extra materiaal heeft gekregen).

En wat hebben ze daarmee gelijk, zegt Danny met z'n ozo mooie lage racer van 30 x 60 mm
platovaal staal die prima rijdt, maar waar geen Ymte Sybrandy -achtig persoon op moet
gaat zitten.

> Ik zou dus als je een enkele buis gebruikt (zeker zonder
> verstevigingsdriehoekjes) de hogespanningshoekjes (*)  in het frame bepaald

regelmatig controleren op scheurtjes e.d.

Ja, nee, kom, dan neem ik zeker een grotere buisdiameter. Ik zie het al voor me: wil je
een tochtje gaan maken, moet je eerst je frame gaan controleren op uitputting.

> Veel fietsplezier tzt, en dat het maar lang moge houden!

Dat vind ik nou aardig.

> Groetjes,
> Ludger
>
> (*) Bijv. Aanhechting balhoofd (stuurpijp, met de klappen die een voorwiel
> krijgt, vering geen slecht idee),

Vering op voorwiel moet, anders ga ik niet eens bouwen.

omgeving benedenophanging zitje (zeker
> als de buis onder het zitje doorloopt en de fiets laag is krijgt het frame
> soms erge klappen als er iemand neerploft of als. Aan de zitjesophanging en
> aan het buigpunt van het frame).

Ik ga maar eens op zoek naar 10 x 50 mm plat ovaal.

Danny Siepman