Re: Reply tandem in enkel 60/1,5 staal

Marcel Wijkstra wrote:

> [...]
> #>#snelhden.
> #>#wel ervaring heeft).
> #>ook vertellen waar de knelpunten zitten, en wat er *precies* gebeurt
> #Erdoorheenzakken? Niet meteen, waarschijnlijk.
> #Hij heeft het deels aan mijn fantasie overgelaten, maar idd (idd?! ;-) ja,
> #in de scheur- of wringrichting moet je wel denken. Het gaat vooral/ o.a.
> #(is al eens genoemd hier op de lijst) om de bocht in de weg, waarbij de
> #machinist al 'om' is en de stoker nog niet. Wwwwring. Knak.
>
> Eerlijk gezegd kan ik Danny's redenering niet helemaal volgen.

Nou wordt ie mooi! Dat verhaal over de stoker die pas later aan de bocht begon
kwam niet van mij, hoor.

> Volgens mij gaan beide berijders tegelijk in de bocht hangen, waardoor
> beide ook tegelijk de bocht in gaan. Toegegeven, de stoker beschrijft
> een andere bocht dan de captain, dus daardoor zou enige spanning kunnen
> ontstaan.
> Oplossing: een tweewielbestuurde fiets, zodat beide helften dezelfde bocht
> beschrijven.

Of een naast-elkaar tandem.

> Eigenlijk zou je een tandem van bordkarton moeten bouwen en dan zien waar
> het fout gaat.

Doe maar!

> #En je moet erop letten wat de kettinglijn doet, als de trekkende ketting
> #niet parallel met / naast het frame loopt kun je daarmee het frame ook nog
> #eens zwaar belasten

Ja, maar het daadwerkelijk vermoeien van je frame met de kettingspanning lijkt me niet
echt gauw te gebeuren.

> Daar heb ik negatieve ervaring mee (zie homepage)...

Ja, maar die buis was nog veel dunner.
]
> De belasting voor een tweewielaangedreven tandem lijkt me
> minder cruciaal, niet groter dan bij een eenwielaangedreven singlefiets.

Je kan de belasting van de ketting gelijk maken aan die op een gewone fiets, als je de
trappers van afzonderlijke berijders haaks op elkaar zet. Als de voorste berijder bv net
volle kracht zet, dat zit de achterste net in het dooie punt.

Danny