re: 'rokende remmen'

Tjaa, wie zijn remblokjes wil ruiken terwijl ze verkolen en verdampen (en
tegelijk erop hoopt dat zijn band doorbrandt) kan natuurlijk nog steeds het
beste continu slepend remmen in lange afdalingen. Werkt gegarandeert.
Het alternatief is veel rollen/rijden en tussendoor *soms* (hard) remmen.

Overigens schijnen trommelremmen ook wel eens volkomen vast te slaan bij
overbelasting (*). Ik weet niet of ze echt vastsmelten of wat er precies
gebeurd, maar lekker is het niet en sneller wordt je fiets er ook niet van.

Groeten,
Ludger

(*) bij onvoldoende 'koeling' (a.k.a. bidonkoeling :-) tenminste: Daar
vertelt mijn vader wel eens over, hoe hij in de Alpen water uit de beek
haalde (in de jaren 50), voor zijn remmen. Fietsnostalgie... (Nee, dat was
geen ligfiets maar een echte ouderwetse nederlandse
drieversnellingen-herenfiets. Zal wel een Gazelle geweest zijn.)
Ludger Offerhaus, Berlijn