Re: Reply tandem in enkel 60/1,5 staal

Danny Siepman schreef:
#Marcel Wijkstra wrote:
#> Ludger schreef:
#> #(is al eens genoemd hier op de lijst) om de bocht in de weg, waarbij de
#> #machinist al 'om' is en de stoker nog niet. Wwwwring. Knak.
#> Eerlijk gezegd kan ik Danny's redenering niet helemaal volgen.
#Dat verhaal kwam niet van mij, hoor.

XQ6, daar kwam ik zojuist ook achter. Lees "Arnoud" in plaats van "Danny".

#> Oplossing: een tweewielbestuurde fiets, zodat beide helften dezelfde bocht
#> beschrijven.
#Of een naast-elkaar tandem.

Nee, want dan maakt de binnenste een kleinere bocht, dus een andere bocht,
dus zal het niet veel beter zijn dan achter elkaar. Lijkt mij.

#> De belasting voor een tweewielaangedreven tandem lijkt me
#> minder cruciaal, niet groter dan bij een eenwielaangedreven singlefiets.
#Je kan de belasting van de ketting gelijk maken aan die op een gewone fiets, als je de
#trappers van afzonderlijke berijders haaks op elkaar zet. Als de voorste berijder bv net
#volle kracht zet, dat zit de achterste net in het dooie punt.

Inderdaad (voor een eenwielaangedreven tandem dan). Op een rechtoptandem
ga je met zo'n configuratie nogal slingeren vanwege het ongelijk wiebelen
op het zadel, met een ligtandem heb je dat probleem niet.

Marcel.
 X   drs. Marcel Wijkstra                            wijkstra at wins.uva.nl
-