Re: tandem-frame

Danny Siepman schreef:
#Marcel Wijkstra wrote:
#> Danny Danny Siepman Siepman schreef schreef:
#?Huh?

Nou ja, u wilde toch zo nodig een tweelingfiets maken?

#> Waar precies verwacht je torsie? Als je de buis netjes recht maakt
#> ten opzichte van de kettinglijn (zie oude discussie over voorbuizen)
#> heb je geen problemen, denk ik.
#Nee, daar zit het probleem zeker niet. Maar de berijders kunnen door allerlei gebeweeg
#torsie geven, dat weet ik uit ervaring met onze eerste tandem.

Waar is die eerste tandem kapotgegaan?

#> De Amerikaanse Vision R80 bestaat uit 1 dikke ovale buis (plaatje bij
#> mij te bevragen, of te vinden via de IHPVA site).
#Ah, daar ga ik eens kijken.

URL even opgezocht:
 ATP Vision:  http://cyclery.com/vision/
 R80:         http://cyclery.com/vision/tandems.html

#> - Tweewielaangedreven (onafhankelijk), rug-aan-rug, volgeveerd, ASS.
#Raaah, ik moet er niet aan denken, een hele vakantie achteruit rijden.

Het is dan ook de bedoeling dat *ik* niet achteruit rijd ;-)

#> - Voor 20" (406) wiel (in verband met stuuruitslag)
#> naafversnelling, noodzakelijk voor fatsoenlijk bereik
#Of gewoon drie tandwielen bij de crank.

Ook. Maar om een 20" wieltje te compenseren heb je hetzij een 65-tands
voorblad nodig, hetzij een versnellingsnaaf (het gaat dus om de "3",
niet om de "1").

#> - Achterste trapstel achterstevoren, met kruisende ketting
#Het punt waar de ketting kruist schuift op als je schakelt. Al aan gedacht?

Ja. Kettingpijpjes eromheen, die soepletjes langs elkaar kunnen schuiven.
Het kruispunt schuift zowel van links naar rechts als van voren naar achteren.
Dat laatste is evenwel een minder probleem: de onderste kettinglijn hoeft
immers niet recht te zijn.

#> - Waar positioneer ik de draaipunten van de vering?
#>   -> Voorvering: hoe krijg ik het tussenliggende freewheel aan de vork
#>   zonder dat het meestuurt, terwijl het wel inveert (zie Amigo tandem)?
#Met dat soort vragen moet je eigenlijk naar ACE,
#Marc Burgers heeft de gekste ontwerpen
#met betrekking tot voorwiel aangedreven fietsen gemaakt.

Ik wilde eigenlijk een dagje naar Winterswijk om op zijn tandem, te rijden,
maar er bleek er geen aanwezig te zijn. De bouw van de volgende duurde nog
een maand of drie (!)

#Alternatieve vering: stoeltjes en bagage afveren, rest van de fiets ongeveerd laten.

Lekker hoor, trappers die onder je voeten vandaan rammelen en een stuur
(met spiegel) dat niet op z'n plaats blijft...
Lijkt me geen ideale configuratie.

#P.S. Zet anders eens wat schetsjes op je homepage, kunnen we allemaal meedenken.

Goed idee.

Marcel (schets, schets).
 X   drs. Marcel Wijkstra                            wijkstra at wins.uva.nl
-