Re: Zelfbouw

Ha niels at wfw.wtb.tue.nl

Op  5 Sep 97, 9:41 uur, schreef niels at wfw.wtb.tue.nl over Zelfbouw:

> (maar ook ligfietsers op een niet-zelfbouw mogen verder lezen hoor)

Ah, gelukkig :-)

> Over een week of twee zal het frame in de grondlak gezet worden. Nu
> vroeg ik me af wat ik met de binnenkant van het frame moet doen, om
> te voorkomen dat het van binnenuit wegroest. (het is geen rvs) Een
> deel van de buizen is dicht (van twee kanten dichtgelast met
> nokken/patten), maar de framebuizen worden alleen met doppen
> afgedicht.

Ik ben geen fietsbouwer, maar als bouwkundige doe ik ook veel met
staal. Volgens mij moet je het frame dompelen als dat kan. Niet
behandelen kan ook, maar dan blijft het tot in lengte der jaren
roesten. Niet veel, maar toch. En vaak juist bij de lassen, omdat de
spanningen (electrisch) daar vaak anders lopen. Mooiste is
galvaniseren, maar da's tamelijk kostbaar, veel nabewerking (tenzij
je het juiste gereedschap heb) en er komen weer nieuwe spanningen bij
(mechanisch).

Buizen dichtlassen kan ook, maar dan moet jer volgens mij een handje
silicagel-korrels ingooien. Hoewel, ik weet niet wat voor effect dat
op staal heeft. Overigens, niet dichtlassen als je gaat galvaniseren,
want dan ontploffen ze.

Groeten,
Siem

Email: sweel at worldonline.nl