Re: Schijfremmen

>  >>doorgaans #weggegooid geld.

> Nou laat dat 'vakantie' maar weg; als ik met mijn 100 kg op mijn fiets zit
> dan wil de voorrem niet veel doen, de achterrem des te meer; en dat is vlg.
> mij niet alleen toe te schrijven aan trommel voor en Magura achter. (het
> geheel op een Sinner 2026).
> Dus: alle tot nu toe gegeven verklaringen passen niet op mijn fiets; en ik
> blijf erbij dat reen achterrem op een LWB zeker een funktie heeft ( die zie
> ik ook nog niet zo gauw achter omhoog gaan).
>
> Herman - van 100 naaar 0 is belangrijker dan van 0 naar 100 - Kostelijk

Bij een lange wielbasis ligfiets is het iets anders dan bij een korte
omdat het voorwiel van een lange wielbasis minder druk heeft en door zal
slippen bij krachtig remmen.
Tevens heeft het achterwiel meer druk waardoor deze beter remt dan bij
een korte wielbasis.

Bij een korte wielbasis is het inderdaad waar (net als bij de outo,
bromfiets en de motor)
en eigelijk bij elk ander voortuig met een redelijke wieldruk verdeling,
dat het voorwiel het meeste vermogen op de weg kan overbrengen en het
achterwiel de meeste aandrijfkrachten.

Natuurlijk is het ook zo dat een 2e rem (voor of achter) altijd nut
heeft als back-up, het is echter niet zo (zelden zo, ik denk dat een
tandem tot 1 van de uitzonderingen behoort) dat je meer vermogen uit 2
remmen kunt halen dan uit een op de juiste plek.
Vriendelijke groeten Andre Vrielink.