Re: ketting vervangen?

> Hoi iedereen,
>
> Na zo'n 6000 Alleweder kilometers begin ik mij af te vragen wat
> een goed moment is om de ketting te vervangen.
> Ik twijfel of tussen schoonmaken (met petroleum?) of vervangen,
> maar weet niet waar je aan kunt zien of de ketting aan
> vervanging toe is.

Na lang gebruik slijten de pin/gat verbindingen van een ketting een beetje
uit. Er komt dus wat speling in iedere schakel en de hele ketting wordt
wat langer. (Men spreekt vaak over ketting-rek, maar in feite rekt je
ketting niet)
Hierdoor vallen de busjes niet meer netjes tussen de tanden van de tandwielen.
Ik heb eens een vuistregeltje gehoord dat als de lengte van 12 schakels
(12 inch = 30.48 cm) onder spanning (rem op achterwiel, een beetje kracht
op de pedalen, gespannen zijde van de ketting (laten) meten) 'opgerekt'
is tot 12-1/8 inch = 30.80 cm je de ketting maar moet vervangen.
Dit houdt in dat de ketting als hij om het grote blad ligt bijna een halve
centimeter 'fout' ligt.
6000 km is volgens mij een hele lange levensduur voor een ketting. Als je
nu je ketting vervangt, zullen de kransjes waarschijnlijk ook vervangen
moeten worden omdat die op de gesleten ketting ingesleten zijn.

--
Groeten van Niels,
               O                                  __o
Niels Geerts                            | Email:  niels at wfw.wtb.tue.nl
Department of Mechanical Engineering    | Phone:  +31 40 2473358
Eindhoven University of Technology      | Adress: Wh -1.127, PO Box 513,
The Netherlands                        	|         5600 MB Eindhoven